fredag den 17. marts 2017

Noget om Facebook

Facebook er et af de ældste eksisterende sociale medier – og er det største i store dele af verden. 62% af danskerne er aktive på facebook hver eneste dag. Årsagen skal nok søges i, at principperne bag facebook med de uforpligtende venskaber og muligheden for at følge med i hvad vennerne foretager sig, er yderst tiltrækkende for mange.

Men Facebook er meget andet: For mange virksomheder er deres facebook-side en nøgle-kanal i kommunikation med omverdenen – i sammenspil med deres hjemmeside. På facebook laver virksomhederne indhold – med kunderne som bidragydere og medspillere – selvom de jo i sagens natur også engang i mellem er modspillere.

Region Midtjylland driver selv sin hjemmeside, men da man arbejder bevidst med kommunikationsstrategien og gerne vil ramme bredest muligt har regionen naturligvis også sin egen profil på Facebook.

Når man kigger på regionens forside er profilbilledet en redningshelikopter i solnedgangen. Et godt valg, da en af de ting regionen har markeret sig på i offentligheden er driften af redningshelikopteren.
Under profilbilledet er en beskedboks, hvor der er mulighed for at skrive en besked til Regionen og et kort, som viser mig, at jeg er mindre end 1 kilometer fra Region Midtjylland. Det er jeg glad for, for jeg sidder på mit kontor i Regionshuset og skriver dette.

Næste opslag denne dag er en film af træningsøvelser til skulderleddet og derefter følger diverse opslag med aktuelt nyhedsindhold, hvor det nyeste er 5 timer gammelt og de ældre opslag kommer som perler på en snor.

Næsten alle opslag er kommenteret af en eller flere og i de tilfælde hvor det er relevant har vores facebook-redaktør Steven svaret. Der er altså tale om en ikke uvæsentlig public service der her ydes.

Facebook er en væsentlig brik i regionens kommunikationspuslespil, og anvendes målrettet af regionen til f.eks. informationskampagner, som denne om børns feber.

Facebook er et medie, som kan dele vandene. Det elskes af mange og afskys også af adskillige, men ovenstående er dog et eksempel på, at det ikke kun anvendes til at vise film af nuttede kattekillinger, men at det også kan bruges til noget fornuftigt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar