Hvordan
styrer du dine opgaver? Skriver du dem ned på små papirlapper, der ligger
spredt ud over hele skrivebordet? Lægger du alle
opgaver ind i din kalender, så der er helt styr på, hvornår du skal løse dem?
Bruger
du Outlooks
opgavefunktion, så du kan klikke et tilfredsstillende "fuldført",
hver gang du har løst en opgave? Eller satser du på, at du nemt kan huske
det hele, og tager det som det kommer – hvis du glemmer noget, var det nok ikke
vigtigt?
Prøv quizzen og find ud af, hvilken type opgavestyring, der passer til dig.
1.
Hvilken typer opgaver løser du?
A
– De fleste af mine opgaver er med en klar tidsfrist. Opgave
udførslen varer
sjældent mere end 1-2 timer
B
– Jeg har alle typer opgaver fra de simple til de meget komplekse
C
– Jeg har mest meget vigtige hasteopgaver
2.
Hvordan forløber en typisk dag for dig?
A
– Jeg bruger det meste af dagen ved mit skrivebord, men har af og til et møde
B
– Jeg har mange møder, så jeg er sjældent mere end 2-3 timer ved skrivebordet
på en dag
C
– Jeg farer rundt fra det ene til det andet, der er aldrig ro
3.
Hvordan foretrækker du, at dagen forløber?
A
– Jeg kan godt lide, at mine opgaver bliver tilrettelagt, og at jeg bliver påmindet
om dem i god tid
B
– Mine dage er ikke altid lige forudsigelige, så
jeg har brug for en to-do-liste over løste og uløste opgaver
C
– Jeg ved aldrig hvad dagen bringer, og jeg kan godt lide, at det hele ikke er
så skemalagt.
4.
Hvordan har du det med din indbakke?
A
– Når jeg læser mail, får jeg ekspederet de fleste opgaver videre med det samme
B
– Jeg får mange mails, som jeg ikke kan løse med det samme, men som jeg lige
skal tænke lidt over eller vende med en kollega
C
– Min indbakke er håbløs. Der skal nok være nogle mails, jeg ikke har fået
besvaret, men er det vigtigt, så skriver de jo nok igen
5.
Hvor kommer dine opgaver fra?
A
– De kommer typisk på mail, eller ved at nogen kommer forbi mit kontor
B
– Det kan både være på mails, via møder og uformelle snakke, og opgaver jeg
selv kommer i tanke om ville være smart at få løst
C
– Hvor kommer de ikke fra? De kommer væltende ind fra ad alle tænkelige kanaler
6.
Hvordan styrer du din dag?
A
– Det er de daglige opgaver, der styrer min dag. Men jeg bruger påmindelser i
kalenderen, også i forhold til forberedelse
B
– Jeg har mange møder i kalenderen, så derfor
er opgavelister
vigtige for mit overblik
C
– Jeg løber efter det, der brænder mest
Flest
A:
Du
har en overskuelig hverdag, der dog godt kan blive lidt hektisk ind i mellem,
når der er mange opgaver. Du kan have god gavn af at bruge kalenderen til at
lægge opgaver ind i. På den måde får du tidsbestemt, hvornår du vil løse en
opgave, og skulle der alligevel komme noget i vejen den dag, kan du bare flytte
den.
Flest
B:
Du
har mange bolde i luften, og du når sjældent alt det, du havde planlagt. Ved at
bruge Outlooks opgavestyring kan du få et overblik over, hvilke opgaver du har,
og hvornår du tror, du vil løse dem. Når du det ikke, forbliver de på listen,
til du har løst dem.
Se vejledning om opgavestyring under "Tips til optimering".
Flest
C:
Du har en kaotisk hverdag, der kunne have godt af lidt prioritering og
planlægning. Inden du tager et værktøj i brug er du dog nødt til at forlige dig
med, at planlægning tager tid. Men det er godt givet ud i sidste ende, for det
vil gøre dig bedre til at nå det, der er vigtigt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar